واکسیناسیون کودکان چگونه باعث پیشگیری از بیماریها می شود؟

چرا باید واکسیناسیون کودکان را جدی بگیریم؟

ایمن‌سازی (واکسیناسیون) از ما در برابر بیماری‌های جدی حفاظت و از سرایت این بیماری‌ها به دیگران نیز جلوگیری می‌کند. نوزادان با محافظت در برابر بیماری‌های خاص به دنیا می‌آیند،زیرا آنتی‌بادی‌های مادر از طریق جفت به نوزاد منتقل می‌شود ، پس از تولد نیز نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند از آنتی‌بادی‌های بیشتری که در شیر مادر وجود دارد، بهره‌مند می‌شوند. اما در هر دو مورد، این حفاظت موقتی است.واکسیناسیون کودکان راهی برای ایجاد ایمنی نسبت به بیماری‌های خاص با تزریق مقدار کمی از میکرو ارگانیسم‌های ضعیف یا کشته شده است. میکروارگانیسم‌ها می‌توانند ویروس یا باکتری باشند.

واكسن ها چگونه از بيماريها پيشگيري مي كنند؟

با تزريق واكسن، سيستم ايمني، تحت حمله ی اين ميكروب ها و يا ويروس ها قرار مي گيرد و در نتيجه ترشح آنتي بادي ها يا پادتن ها در بدن بالا مي رود. اين آنتي بادي ها در بدن كودك فعال باقي مي مانند و در صورتيكه بدن با بيماري واقعي مواجه شود آن را در مقابل آن ويروس يا ميكروب محافظت مي كنند.

برخی والدین ممکن است نسبت به واکسینه کردن بچه‌ها تردید داشته باشند چرا که آن‌ها نگران واکنش‌های جدی بدن کودکان خود به واکسن‌ها و یا مبتلا شدن کودک به بیماری‌ای که واکسن قرار است از ابتلا به آن پیشگیری کند، هستند. اما به علت استفاده از میکرو ارگانیسم‌های ضعیف یا کشته شده ، احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی وجود نخواهد داشت. برخی واکسن‌ها ممکن است منجر به واکنش‌های خفیفی همچون درد یا تب شوند اما احتمال ایجاد یک واکنش جدی بسیار کم است. در واقع، خطرات واکسن‌ها نسبت به خطراتی که خود بیماری‌ها ایجاد می‌کنند بسیار جزئی است. واکسیناسیون بهترین راه برای پیشگیری از بیماریهای مسری است.

به عنوان مثال اگر سرخک در منطقه شما شايع شود احتمال ابتلا كودك شما كه واكسينه شده است به مراتب كمتر از كودكي است كه واكسينه نشده است.

آيا واكسيناسيون بايد تحت هر شرايطي، مثل بيماري كودك، انجام شود؟

در اكثر موارد بيماري واكسيناسيون انجام مي شود، به جز چند مورد خاص كه توضيح داده خواهد شد. مثلا شل بودن مدفوع يا سرماخوردگي معمولي نبايد مانع از انجام ايمن سازي شود. برنامه ايمن سازي كودكان نارس ويا كم وزن نيز طبق جدول ايمن سازي عادي است و تجويز به موقع واكسنها توصيه مي شود. ابتلا به سوء تغذيه نيز نه تنها مانعي براي ايمن سازي نيست، بلكه ايمن سازي به موقع كودكان مبتلا به سوء تغذيه بشدت توصيه مي شود چرا كه آنها را نسبت به بيماريهايي كه بيشتر در معرض ابتلا به آنها هستند مقاوم مي كند.
براي هيچ واكسني جز سياه سرفه محدوديت سني وجود ندارد و در صورت عدم سابقه ايمن سازي بايد با برنامه عمل شود .

چه واکسنهایی برای کودکان ضروری است؟
  • بعد ار تولد          واکسن ب ث ژ – واکسن خوراکی فلج اطفال – واکسن تزریقی هپاتیت B
  • دو ماهگی          واکسن سه گانه (دیفتری – کزاز – سیاه سرفه) – واکسن خوراکی فلج اطفال-هپاتیت B
  • چهار  ماهگی       واکسن سه گانه (دیفتری – کزاز – سیاه سرفه) – واکسن خوراکی فلج اطفال
  • شش ماهگی      واکسن سه گانه (دیفتری – کزاز – سیاه سرفه) – واکسن خوراکی فلج اطفال – هپاتیت B
  • دوازده ماهگی     واکسن سه گانه(دیفتری – کزاز – سیاه سرفه) – واکسن خوراکی فلج اطفال – هپاتیت B
  • هجده ماهگی     واکسن سه گانه (دیفتری – کزاز – سیاه سرفه)- واکسن خوراکی فلج اطفال
  • چهار تا شش سالگی    واکسن سه گانه – واکسن خوراکی فلج اطفال – واکسن (سرخجه – سرخک – اوریون )

کودکان ما حق دارند به آرزوهای بزرگ شان برسند. پیام یونیسف را در ویدئویی که  باماگروپ برای شما بازنشر کرده ببینید. با توجه کردن به واکسیناسیون عمومی، کودکان سالمی خواهیم داشت که آرزوهای بزرگ خود را دنبال می کنند.

نظر بدهید