در این سمینار که پنجشنبه 22 تیرماه 1396 از ساعت 14 الی 20 توسط موسسه فرهنگی هنری بهار آفرین مهرافروز ( باما ) و با همکاری وبسایت موزیک ما برگزار شد، محسن رجب پور تهیه کنندهی موفق موسیقی و سیامک عباسی خواننده و آهنگساز موسیقی و همچنین اردوان جعفریان مدیر شرکت پردیس موسیقی معاصر وسهیل مقیمی مدیرمسئول موسسه ی فرهنگی هنری باما و برگزار کنندهی برنامه، مباحث مختلفی را مطرح کردند.
در ابتدای این سمینار ، سهیل مقیمی درباره ی تاریخچهی رسانه در کشور صحبت کرد و تغییرات نگاه مردم در جامعه با تغییرات تکنولوژی را مورد بحث و بررسی قرار داد. وی رفتن رسانه به سمت اپلیکیشن و کم شدن اثربخشی رسانه هایی مثل تلویزیون و ماهواره را از جمله اتفاقات آینده ی رسانه عنوان کرد.
سپس حمیدرضا منبتی سردبیر وبسایت موزیک ما ضمن نگاهی اجمالی به تاریخ موسیقی از فعالیتهای رسانه های مجازی و اینترنتی در زمینه ی موسیقی اطلاعاتی به حاضرین داد و از مسیرهای قانونی موسیقی درکشور صحبت کرد. وی با توجه به سیاستهای جدید وزارت ارشاد از رفتن افراد موزیسین به روشهای قانونی به عنوان روشی مطمئن و موفق تر و مناسب تر یاد کرد. پس از آن اردوان جعفریان، مباحثی را در زمینه مارکت بین المللی موسیقی بیان کرد. در این قسمت اردوان جعفریان روشهای پخش موسیقی بین المللی و همچنین روش انتشار بین المللی موسیقی و شرکتهای معتبر بین المللی و همچنین چگونگی کسب درآمد در عرصه های بین المللی موسیقی را برای حاضرین تشریح کرد .همچنین موانع و خطرات این موضوع به مخاطبین بیان شد .
در بخش دوم این سمینار ، سیامک عباسی ضمن بیان خلاصه ای از روند موسیقی خود، به حاضرین درباره ی طی کردن مسیر از دو روش مرسوم سخن به میان آورد. سیامک عباسی گفت که باید انتخاب کنید که خود با خلاقیت و فعالیتهای مستمر موسیقی خود را معرفی کنید و یا با سپردن خود به دست تهیهکننده و انجام بیچون و چرای دستورات آن، این مسیر را کوتاه تر ولی با ماندگاری کمتر طی کنید .
پس از آن، محسن رجب پور که در کارنامهی خود آلبومهای موفقی چون آلبومهای گروه آریان و یا آلبوم اول بنیامین بهادری و اخیرا حامد همایون را در کارنامهی خود دارد، به بیان نکاتی از مخاطب ایرانی و نقش پخش و تهیه کننده در موفقیت یک اثر سخن به میان آورد. رجب پور به شدت از تقلید، خوانندگان جوان را برحذر داشت و از همه ی کسانی که به راه موسیقی می آیند، خواست که با خود صادق باشند و اگر توانایی این کار توسط کارشناسان به آنها گوشزد شد، توجه کنند .
محسن رجب پور متمایز بودن موزیک نسبت به موزیک های در بازار، مخاطب شناسی موزیک و پخش مناسب و متناسب با وضعیت رسانهها در جامعه و همچنین استفاده از تجربیات و تاریخ موسیقی در فعالیت را از مباحث موفقیت یک اثر به علاقه مندان این حرفه اعلام کرد.
درپایان، پنل پرسش و پاسخ با شرکت کنندگان توسط حمیدرضا منبتی – سیامک عباسی و محسن رجب پور برگزار شد و هنرجویان سوالات خود را با آنها در میان گذاشتند .
حاشیه های برنامه :
– مسئولین بخش موسیقی وزارت ارشاد علی الرغم دعوت قبلی و موافقتشان در سمینار حاضر نشدند .
– محسن رجب پور در بخشی از صحبتهای خود گفت که من تا قبل از سال 75 به کار خوانندگی انجام میداده که با توجه به اینکه فهمیده که موفق نخواهد شد آن را کنار گذاشته است .
– یکی از شرکت کنندگان سمینار که فرد مسنی بود در جلسه پرسش و پاسخ یادی از ترانه امشب در سر شوری دارم کرد و گفت دیگر همچنین آثاری منتشر نمی شود .
– سیامک عباسی نگاه تهیهکنندگان تجاری را نگاه فست فودی عنوان کرد و محسن رجب پور ضمن تایید صحبتهای سیامک عباسی، ایرادی در آن وارد ندانست.
-دوکوهیار احمدی پور آهنگساز و نوازنده ی سه تار، در ابتدا و اواسط برنامه به صورت پرفورمنس و در حال حرکت ، سه تار نوازی کرد .
– شرکتکنندگان در سمینار از محتوای سمینار رضایت داشتند و دوست داشتند اینگونه سمینارهای آموزشی ادامه پیدا کند.